جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 56777
    تاریخ انتشار : 12 مرداد 1393 16:3
    تعداد بازدید : 933

    مرکز جذب و برگزاری آزمون قوه قضائیه اعلام کرد:

    زنان می توانند قضاوت کنند

    سال گذشته دادستان تهران، از اعزام یک هیات ۵ نفره از قضات زن به زندان اوین خبر داد. خبری که بسیاری از مخالفان قضاوت زنان را برآشفت. بطوری که این مخالفان آزاد شدن ۱۲۴ نفر از بین ۹۰۰ زندانی زن توسط همین قضات زن را امری احساسی، دانستند. با این حال قضاوت زنان سال هاست که مورد بحث و نظر بسیاری از حقوقدانان و حتی مجتهدان بوده است. اکنون با همه بحث و گفت و گو ها در این زمینه، رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضائیه، اعلام کرده امکان قضاوت زنان فراهم شده و زنان می توانند در آزمون کتبی جذب قضات در سال ۹۱ شرکت کنند. قضاوتی که با اذن مستقیم ولی فقیه بلامانع اعلام شده است.

     قضات زن حق انشای رای ندارند
    به گزارش فارس، رئیس مرکز جذب و برگزاری آزمون قوه قضائیه وابسته به معاونت آموزش به امکان جذب بانوان برای تصدی امر قضا اشاره کرد و گفت: پس از بررسی های مفصل مقرر شد تا با سنجیده شدن جوانب مختلف امکان جذب بانوان نیز وجود داشته باشد و به این ترتیب بانوان در آزمون کتبی سال ۹۱ می توانند شرکت کنند و براساس همان روند پذیرش آقایان پروژه گزینششان انجام شود. عالی پناه به پذیرش قضات شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود که ۵۰۰ نفر از افرادی که در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند براساس یک آزمون کتبی به عنوان قاضی حل اختلاف پذیرفته شوند که براساس نظر رئیس قوه قضائیه بانوان هم شامل این افراد خواهند شد و به این ترتیب از تاریخ ۳ تیرماه تا ۱۰ تیرماه مهلت ثبت نام برای داوطلبان خواهد بود. او گفت: احتمالاً این آزمون در اواخر تیرماه و باز هم توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد. او در باب اشکال شرعی درباره به کارگیری زنان در امر قضاوت گفت: قضا در کشور ما یک امر اذنی است که توسط ولی فقیه به افراد اذن داده می شود که به همین دلیل استفاده از زنان در امر قضاوت آن هم به صورت اذنی مشکلی ندارد. رئیس مرکز جذب آزمون قضات خاطر نشان کرد: اگر حتی قضاوت اذنی هم نبود از آنجا که زنان در مرحله انشاء رأی نیستند مشکلی از این باب هم وجود نداشت.

    رفع موانع قضاوت زنان، گامی به جلو
    به گفته حقوقدانان قضاوت زنان در کشور قبل و بعد از انقلاب وجود داشته است و حتی دادیار زن نیز در دادگاه های کشور به امر قضاوت مشغول بوده اند. بهمن کشاورز، حقوقدان و رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، یکی از این کار شناسان است. او با بیان اینکه بعد از انقلاب همواره امر قضاوت زنان مورد بحث و گفت و گو بوده است، به آرمان می گوید: همواره در مورد قضاوت زنان مناقشه و بحث وجود داشته است. بسیارند فقهایی که برای زنان حق قضاوت قائل بوده اند. آنچه مسلم است این مجوز به هرحال برای زنان وجود داشته و دارد. عملا در نظام قضایی پیش از انقلاب زنانی در دادسرا و در دادگاه به کار قضاوت اشتغال داشتند و بعد از انقلاب نیز هرچند، شاید، موانعی در این راه ایجاد شد، اما درعمل زنان به عنوان دادیار و قاضی مسئول اجرا و سرپرست دادسرای ویژه چک، به کار مشغول بودند و در دو مورد نیز دو تن از زنان قاضی در دادگاه تجدیدنظر استان، قضاوت می کردند که البته قضات دانشمند و خوبی نیز بودند. او ادامه می دهد: آنچه مسلم است این اعلام قوه قضائیه که به مفهوم رفع مانع است، گامی به جلو محسوب می شود و قطعا حضور زنان در مقام قضایی موجب پیشرفت و اصلاح امور خواهد شد. همچنین با توجه به پیشرفت زنان در همه شئون، آنچه واقع شده چیز عجیبی نیست. کشاورز در مورد امر انشایی نبودن قضاوت زنان، می افزاید: شاید منظور از امر انشایی نبودن امر قضاوت توسط زنان این است که زنان پس از ورود به کار قضایی در اموری غیر از انشای رای، یعنی رای دادن به معنی اخص و فصل خصومت کردن، دخالت خواهند کرد. اگر منظور این باشد، اولا صدور قرار از جانب زنان دادیار می تواند انشای رای تلقی شود، ثانیا در دو موردی که قبلا اشاره کردم، زنان مورد نظر در رای شرکت می کردند و خیلی هم خوب رای می دادند.

    اتفاق تازه ای نیفتاده است
    در حالی که امر قضاوت زنان به عقیده برخی از کار شناسان امور حقوقی می تواند برای زنان گامی به جلو باشد، شهیندخت مولاوردی، وکیل پایه یک دادگستری، معتقد است با این اجازه شرکت در آزمون هم در امر قضاوت زنان هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. او در این باره به آرمان می گوید: براساس این خبر که ازسوی قوه قضائیه اعلام شده است، زنان هنوز هم نمی توانند انشای رای کنند و حق انشای رای به آن ها داده نشده است. در حال حاضر زنان دادیار تحقیق یا مستشار قضایی هستند و قضات در برخی موارد از نظر آن ها نیز استفاده می کنند؛ اما زنان حق انشا و امضای رای را ندارند و این امر بر اساس قول فقهاست که معتقدند زن نباید عهده دار امر قضاوت باشد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
28660907
اکنون :
97